Arama
  • Gelişmiş Arama
  • Standart Arama

Hızlı Arama
  • Son 25 Bayan
  • Son 25 Erkek
  • Online Bayanlar
  • Online Erkekler
  • Bugün Doğan 25 Bayan
  • Bugün Doğan 25 Erkek
  • Arkadaş Listem
  • Engelleme Listem
  • Forum Ara
  • Takip Listem
  • Yeni Grup Aç
  • Gruplarımı Göster
  • Grup Kategorileri
  • Grup Ara
  • Yardım

Grupları Listele
  • Alfabetik Sırada
  • Açılış Tarihine Göre
  • Üye Sayısına Göre
  • Yazılan Mesaj Sayısına Göre
  • Profilimi Göster
  • Üyelik Bilgilerimi Değiştir
  • Özelliklerim
  • İstatistiklerim
  • Üyeliğimi Uzat

Profilimi Güncelle
  • Temel Bilgiler
  • Fotoğraf Ekle / Düzenle
  • Benim Durumum
  • Ne Arıyorum
  • Fiziksel Özelliklerim
  • Yaşam Tarzım
  • En Sevdiklerim
  • Kişilik Özelliklerim

Profil Ayarlarım
  • Ayarlarım


Artık Üye Fotoğraflarını
Oyluyoruz
Şu an sizin fotoğraflarınız
oylanıyor olabilir!
Üyelerimizden Gelenler
Arkadas.Com ' un pekiştirdiği dostluklar
LaVinYaDan-Nagmele® Grubu
Devamı için tıklayınız

 
F o r u m

   Tüm Forumlar
   Genel
   Chat Dünyası
   ***BU UNUTULUR MU?????!!!!!!!!!!***
 

aydogdu_123 %%%Mavilimizin Panosu%%% Forum başlığına yazı ekledi - (12:07:56)
aydogdu_123 ^^^^tek kelimede anlat üstekini ^^^^ Forum başlığına yazı ekledi - (12:08:47)
aydogdu_123 Kelime Oyunu.. Forum başlığına yazı ekledi - (12:09:25)
toyguner EVET Mİ HAYIRMI ?? Forum başlığına yazı ekledi - (12:40:55)
___solcier35___ EVET Mİ HAYIRMI ?? Forum başlığına yazı ekledi - (14:15:15)
___solcier35___ EVET Mİ HAYIRMI ?? Forum başlığına yazı ekledi - (14:15:59)
tarikpoyraz Kelime Oyunu.. Forum başlığına yazı ekledi - (16:22:48)
aydogdu_123 Kelime Oyunu.. Forum başlığına yazı ekledi - (17:14:38)
tarikpoyraz Kelime Oyunu.. Forum başlığına yazı ekledi - (22:49:54)
CORCIL44 EVET Mİ HAYIRMI ?? Forum başlığına yazı ekledi - (22:53:11)
CORCIL44 EVET Mİ HAYIRMI ?? Forum başlığına yazı ekledi - (22:54:20)
CORCIL44 EVET Mİ HAYIRMI ?? Forum başlığına yazı ekledi - (22:54:42)
CORCIL44 ^^^^tek kelimede anlat üstekini ^^^^ Forum başlığına yazı ekledi - (22:58:43)
CORCIL44 %%%Mavilimizin Panosu%%% Forum başlığına yazı ekledi - (22:59:51)
toyguner EVET Mİ HAYIRMI ?? Forum başlığına yazı ekledi - (23:14:12)

Bu yazıya sizde mesajınızı ekleyebilirsiniz
Gönderen Mesaj
medahms
  • Mesaj
  • Profil
  • Ekle
52 yaşında / Erkek
Merkez
Konya
Aktif Toplam Yazı : 4189
[ Göster ]
Yazılış Tarihi : 11.10.2007 01:04


BU UNUTULUR MU?????!!!!!!!!!!


BU UNUTULUR MU ? (Ama malesef unuttuk...)

Birinci Dünya Savaşı`nda Ingilizlere, 150 bin askerimiz esir düştü. Bu askerlerden bir kismi da Mısır`ın Iskenderiye şehri yakınlarında bulunan Seydibeşir Usare Kampı`na hapsedildi.

Kampın tam adı, `Seydibesir Kuveysna Osmanli Useray-i Harbiye Kampı` idi. Bu kampta, 1918`de Filistin cephesinde esir düşen 16. Tumen`in 48. Alayı`na baglı Osmanlı askerleri tutuluyordu.

12Haziran 1920`ye kadar iki yıl boyunca her türlü işkence, eziyet, agır hakaret ve aşagılamaya maruz kaldılar.

Bu insanlık dışı muamelenin nedeni ise Ermeniler idi...

Kamptaki, Türkçe bilen Ermeni tercümanların yalan, yanlış çevirileri ve kışkırtmaları nedeniyle, kamplarin Ingiliz komutanları, azılı Türk düşmanı kesilmişlerdi. Savas bitmişti. Ancak, kamptaki ağır koşullar nedeniyle ölenler dışındaki askerleri teslim etmek, Ingilizler`in işine gelmiyordu. Cünkü, olasi yeni bir savasta, bu askerlerin yeniden karşılarına cıkabilecekleri, Ermeniler tarafından, Ingilizlerin beyinlerine işlenmişti.

Çözüm toplu katliamdı... Askerlerimiz, mikrop kırma bahanesiyle, süngü zoruyla dezenfekte havuzlarına sokuldu. Ancak suya normalin cok uzerinde krizol maddesi katılmıştı. Mehmetçik, daha ayağını soktuğunda, aşırı krizol maddesi nedeniyle haşlanıyorlardı. Ancak Ingiliz askerleri dipçik darbeleri ile askerlerimizin havuzdan çıkmalarina izin vermiyorlardi. Mehmetçikler, bele kadar gelen suya başlarını sokmak istemedi. Ancak bu kez Ingilizler havaya ateş etmeye başladı. Askerlerimiz, ölmemek için çömelerek başlarını suya soktular. Ancak başını sudan kaldıran artık göremiyordu. Cünkü gözler yanmıştı...

Dışarı çıkanların halini gören sıradaki askerlerimizin direnişleri de fayda etmedi ve 15 bin askerimiz kör oldu. Bu vahset, 25 Mayis 1921 tarihinde TBMM`de görüşüldü. Milletvekilleri Faik ve Şeref beyler bir önerge vererek, Mısır`da esirlerin krizol banyosuna sokularak 15 bin vatan evladının gözlerinin kör edildiğini, bunun faili olan Ingiliz tabip, garnizon komutanı ve askerlerinin cezalandırılması icin TBMM`nin teşebbüse geçmesini istediler.

Tabiiki yeni kurulan devletin bin türlü sorunu vardı. Bu hesap sorma işide unutuldu gitti.

Ama onlar unutmuyorlar...

Kendi ihanetlerini bile soykırım ambalajına sarıp, dünya kamuoyuna sunuyorlar. En üzücü olanı da malum birilerinin, bu karalama kampanyalarına çanak tutması...


ŞEHİTLERİMİZE SAYGINIZ VARSA 3 dakikanızı almaz bu yazıyı arkadaşlarınıza göndermek.

ERMENİLER SOYKIRIM YAPILDI DIYE DÜNYAYI AYAĞA KALDIRIYOR BİZİM TARİHİMİZDEN HABERİMİZ YOK.


__neio__
  • Mesaj
  • Profil
  • Ekle
48 yaşında / Erkek
Yurtdışı
Malezya
Aktif Toplam Yazı : 9
[ Göster ]
Yazılış Tarihi : 11.10.2007 04:34


paylaşımın için teşekürler.
Bu panoların sıkça açılması çok güzel.
Bilmiyen kalması bu gerçekleri.
Kendi tarihinden haberi olmayan bir nesile hayır diyoruz.

sinyorerdi
  • Mesaj
  • Profil
  • Ekle
82 yaşında / Erkek
Yurtdışı
Batı Samoa
Aktif Toplam Yazı : 4805
[ Göster ]
Yazılış Tarihi : 11.10.2007 04:42


TARİHİN DERİNLİKLERİNDE UNUTULMAYA TERKEDİLEN BU VAHŞETİ GÜNDEME TAŞIDIĞIN VE BEYİNLERDE YENİDEN SORGULANMASINI SAĞLADIĞIN İÇİN TEŞEKKÜRLER MEDAHMS HOCAM . MALESEF KENDİ TARİHİMİZİ UNUTAN BİR TOPLUM OLDUK :((

HAYIRLI SAHURLAR ...

sinyorerdi
  • Mesaj
  • Profil
  • Ekle
82 yaşında / Erkek
Yurtdışı
Batı Samoa
Aktif Toplam Yazı : 4805
[ Göster ]
Yazılış Tarihi : 11.10.2007 04:43


AMA İNGİLİZLERLE İŞ BİRLİĞİ YAPARAK ARAP ÇÖLLERİNDE BİZİ SIRTIMIZDAN VURANLARI DA UNUTMADIK, UNUTMAYACAĞIZ ....

__neio__
  • Mesaj
  • Profil
  • Ekle
48 yaşında / Erkek
Yurtdışı
Malezya
Aktif Toplam Yazı : 9
[ Göster ]
Yazılış Tarihi : 11.10.2007 04:55


Babacan bak orda yanlışın var. Kurtuluş savaşında milli sınırlarımız içinde yer almayan bir yerden konuşıyoruz.
Yapılan tabi yanlış. Ama o yanlışı o zaman yapmamak çok zordu. ingilizlerin arap topraklarında yaptıklarına bakarsan Lavrens denilen ingiliz ajanları Arap dünyasında şunu söylüyordu. Osmanlı sizi unuttu kendi milletinizle kendi devletinizi kurun. Aslına bakarsa biraz haklıydı. Anadoluda ki sınırlarımızı koruyamıyorduk arabtopraklarını korumayı hayal bile edemezdik. Arapların bizi arkadan vurukları şey demiş oldukları aslında haklıydı. onlar kendi devletini kurdular. Biz musul ve kerük sorununu Hatay mevzunu zor hallettik. Hatayı hallettik ama musula bakın. Ön yargılı tarih anlayışından kurtulun
Tarih olayları yer , zaman , neden, sebep sonuç çizgisinde inceliyen bilim dalı.
Ön yargıyla inceliyen bilim dalı değil.

Erdi_SEZGiN
  • Mesaj
  • Profil
  • Ekle
43 yaşında / Erkek
Gaziosmanpaşa
İstanbul
Aktif Toplam Yazı : 1129
[ Göster ]
Yazılış Tarihi : 11.10.2007 04:58


BENZER ŞEYLER AYNI DIŞ MİHRAKLARIN KIŞKIRTMASIYLA GÜNEYDOĞU DA YAPILIYOR ŞU AN. ÖYLEYSE ORADA DA BİR DEVLET Mİ KURULSUN YANİ ?

Erdi_SEZGiN
  • Mesaj
  • Profil
  • Ekle
43 yaşında / Erkek
Gaziosmanpaşa
İstanbul
Aktif Toplam Yazı : 1129
[ Göster ]
Yazılış Tarihi : 11.10.2007 05:01


ANADOLU` DAN ARAP YARIMADASINA İNŞA EDİLEN DEMİRYOLU BİLE SABOTE EDİLEREK ENGELLENDİ. SULTAN ABDULHAMİT` İN HAYALİ BU YÜZDEN GERÇEKLEŞEMEDEN YARIM KALDI. OSMANLI ARAPLARI UNUTSAYDI ORAYA BİNLERCE KM UZUNLUKTA DEMİRYOLU İNŞA ETMEZDİ ...

__neio__
  • Mesaj
  • Profil
  • Ekle
48 yaşında / Erkek
Yurtdışı
Malezya
Aktif Toplam Yazı : 9
[ Göster ]
Yazılış Tarihi : 11.10.2007 05:09


Orası milli sınırlarımız içerisinde. Ve burda yeni bir devlet kurulmasına izin vermek haksızlık olur.
Ben Osmanlının son dönemi ile TBMM`nin arab yarım adasını keni kaderine terketmiş olduğunu söyledim.
TBMM`nin misakı milli sınırları içerisinde Doğuanadolu var ama arabistan yarım adasına bir memleket yok.
Doğuda böyle bir oluşuma izin vermek kanunen ayırıdır.

__neio__
  • Mesaj
  • Profil
  • Ekle
48 yaşında / Erkek
Yurtdışı
Malezya
Aktif Toplam Yazı : 9
[ Göster ]
Yazılış Tarihi : 11.10.2007 05:12


olmadı dostum.
Tarih bilgini biraz yokla. Abdülhamit han kurtuluş savaşına yakın bir zamanda mı hükümdar oldu. osmanlı Abdülhamit hanla son devrinin en iyi geçirdiğimiz zamandı. onun zamanında bir karış toprak kaybedilmedi.
Ben kurtululş savaşına yakın zamanlarda ki çözünmeden bahsediyorum.

medahms
  • Mesaj
  • Profil
  • Ekle
52 yaşında / Erkek
Merkez
Konya
Aktif Toplam Yazı : 4189
[ Göster ]
Yazılış Tarihi : 12.10.2007 02:20


s.a

geçmişimizi ve benliğimizi unuttuk neyazıkki

Erdi_SEZGiN
  • Mesaj
  • Profil
  • Ekle
43 yaşında / Erkek
Gaziosmanpaşa
İstanbul
Aktif Toplam Yazı : 1129
[ Göster ]
Yazılış Tarihi : 12.10.2007 02:26


DEMİRYOLU PROJESİ ABDULHAMİT HAN` IN HAYALİ OLDUĞUVE O HAZIRLATTIĞI İÇİN SÖYLEDİM ONU, SAVAŞ ABDULHAMİT ZAMANINDA OLDU DEMEDİM ZATEN DİKKAT EDERSEN !....

Erdi_SEZGiN
  • Mesaj
  • Profil
  • Ekle
43 yaşında / Erkek
Gaziosmanpaşa
İstanbul
Aktif Toplam Yazı : 1129
[ Göster ]
Yazılış Tarihi : 12.10.2007 02:28


VE BUNU BURADA TARTIŞACAK DEĞİLİM, SADECE ALTTAKİ ŞU BİLGİYİ VERİP KAPATIYORUM KENDİ AÇIMDAN BU KONUYU.

Erdi_SEZGiN
  • Mesaj
  • Profil
  • Ekle
43 yaşında / Erkek
Gaziosmanpaşa
İstanbul
Aktif Toplam Yazı : 1129
[ Göster ]
Yazılış Tarihi : 12.10.2007 02:28


MEDİNE VE BAĞDAD DEMİRYOLU PROJESİ

II. Abdülhamid Han’ın Medine ve Bagdat Demiryolu Projesi, dünya çapında başlı başına bir hâdise teşkil etmektedir. Türkiye üzerinden ve Bagdat-Musul istikâmetinden Medine`ye varacak demiryolu güzergâhı ucuz ve rahat bir ulaşım imkânı sağlayacağı gibi, ticari hareketi, yeraltı ve yerüstü zenginliklerinden istifade imkânını geliştirecekti. Bir yandan Musul-Bağdad-Medine fevkalâde imkânlarla merkeze bağlanırken öte yandan Musul ve Suriye üzerinden İran ve Pakistan`a ayrılacak hat. Orta Asya`ya kadar ulaşma fırsatı temin edecekti. İstanbul-Basra arasında yaklaşık 4 bin km`yi bulan bu proje o zamana kadar gercek leştirilen hemen bütün hatlardan daha büyük ve kapsamlıdır. Chicago`dan Los Angeles`a giden Santa Fe hattından (ki bu hat o tarihte 2246 km idi) ve Omaha`dan San Fransisco`ya giden Union Pasific Demiryolu`ndan daha uzundu. II. Abdülhamid Han hatıralarında: "Hicaz Demiryolu inşası benim en eski hülyamdır. Bu yol devletimiz için sadece iktisadi bakımdan büyük fayda etmekle kalmayacak aynı zamanda oradaki kuvvetimizi sağlamlaştır maya da yarayacağından askeri bakımdan da çok ehemmiyetli olacaktır" diyor.Bahsedildiği kadar önemli ve uzun demiryolunun en çetin problemi o gün için devlete yüklediği ağır mali yüktü. Ama sultanın dehası onun da çaresini bulmuştu. Müslümanlar arası dayanışmayı sağlayacaktı. Ama bu muazzam projenin onlara gereği gibi anlatılması icap ediyordu. Sultan, plânını 1900 yılında açılayıca gerekli paranı temini yolları arandı. Herkes fedakârlık edecekti.Örnek olarak önce kendisi şahsi servetinden 2.5 milyon altın bağışladı. Sivil ve asker devlet memurları aylıklarından % 10 vereceklerdi. Bütün dünya Müslümanlarına yapılan çağrı da semeresini verdi. Mısır Hidiv`i, İran Şah`ı, Haydarabat Nizamı, Okyanus adalarındaki Müslüman cemaat ve diğerleri yardıma koştular. Daha sonra İstiklâl Savaşımızda da yardımımıza koşacak olan Hintli Müslümanlar büyük fedakârlık yaparak gerekli paranın üçte birini karşıladılar. Yardım toplamak için hazine pulu ve Düyün-ü Umümiye kanalı ile tahvil çıkarıldı.Ancak Orta Doğu`nun serveti rüyalarına giren ve bu servet için iştahlanan Batılılara karşı uyanık olmak gerekiyordu. Hem ihâleleri almak hem de fırsattan istifade yağmalamaya çalışacak Haçlı zihniyetli iş adamlarını ilk iş olarak Sultan Abdülhamid birbirine düşürdü. Bir hattın ihâlesini birine veriyordu, ardından bir diğerini devreye sokuyordu. Hat güzergâhında çıkarılacak tarihi ve arkeolojik eserlerin kaçırılmaması için gerekli talimatları da verdi. İleride çok değerlenecek bu toprakların elden çıkmaması için ve siyonistlerin eline geçmemesi için gerekli tedbirler alındı. II. Abdülhamid Han hat boyu toprakları Memâliki Şahâne`den sayarak alınıp satılmasına kesin yasak getirdi. Yabancıların topraklarda bir hak iddia etmemeleri için gizlice bir antlaşma yaptı.1904 yılına gelindiğinde 4 yıllık kısa bir dönem içinde 3.5 milyon altın toplanmıştı. Daha sonra bu rakam 15 milyon altına çıktı.Bir yandan dünya pazarlarına girmemizi sağlayan öte yandan demirçelik üretimini artıran bu muazzam proje tatbikat için 18 Mârt 1902 tarihinde Sultanın emri ile Anadolu Demiryolları Kumpanyasına verildi. Yabancıların her an bu güzel esere gölge düşürebileceğini hesaplayan Sultan, hatları mümkün mertebe içeriden geçiriyordu.Asker, köylü, isçi olanlar dahil hatta 6.000 kisi çalışmaya başladı. Sonraları bu rakam 700.000`e ulaştı. İşi bilen yabancılara kilometre başı 1 para verilerek işin çabuklastırılması sağlanıyordu.Bir taraftan umdukları neticeyi bulamayan ve Alman rekâbetine karşı koyamayan İngilizler, Irak ve Kuveyt petrol yataklarından endişe duydukları için her fırsatta kargaşa çikarmayı ihmâl etmediler. Bu sebeple Balfour kabinesinde Demiryolu Şirketinden ayrıldıklarını 1903`te resmen ilan ettiler. Demiryolu 1904`de Hardan`a, Beyrut`a 1905`te ise Hayfa`ya vardı. 1902`de Konya`yı ziyaret eden bir yabancı seyyah orada demiryolu sayesinde bir ziraat makineler sergisi açıldığını, halka ucuz ve taksitle ziraat makineleri verildiğini ve bunların tamiratının da Eskişehir Demiryollarında yapıldığını kaydetmektedir. Abdürreşid İbrahim Efendi adında bir Müslüman seyyah da 1912 yılına ait hatıratında Hindistan, Türkistan, Çin, Japonya ve Rusya`yı baştan başa dolaştığını ifade ederek: "Sultan`ın adı anıldığında her ferdin hürmet gösterdiğini ve Müslümanların Bağdad Demiryolları için gösterdikleri fevkalâde gayreti" dile getirmektedir.Yol çok kısa bir zaman içerisinde yapılmasından sonra (8 yıl) 1908 yılında tamamlan dığında Medine Garı`na yaklaşınca Sultan Abdülhamid Han mukaddes beldeye olan hürmeti dolayısıyla o kısma özel ray dösenmesi ve 56 km`lik güzergâhta sessiz lokomotif çalıştırıl masını emretmiştir. Açılışın Sultanın tahta çıkışınınn yıldönümüne rastlaması için de özel bir gayret gösterilmiştir. Açılıstan 8 yıl sonra 1916`da yıllarca bir Arap şeyhi gibi yetiştirilen İngiliz casusu Lawrens`in tertibi ile ayaklanan Mekke Şerifi Hüseyin`in başkaldırmasıyla Bağdat Demiryolu kundaklandı. Maalesef Şerif yılda 40.000 sterlin için bize arka çevirmişti. Ürdün`deki Maan`dan Medine`ye 680 km kadar yolu İngilizler bombaladılar. Ürdün kendi sınırlarındaki bu yolu günümüzde halen kullanmaktadır.

benderin
  • Mesaj
  • Profil
  • Ekle
38 yaşında / Bayan
Yurtdışı
Haiti
Aktif Toplam Yazı : 759
[ Göster ]
Yazılış Tarihi : 12.10.2007 02:30


BAYRAMINIZ KUTLU OLSUN

Erdi_SEZGiN
  • Mesaj
  • Profil
  • Ekle
43 yaşında / Erkek
Gaziosmanpaşa
İstanbul
Aktif Toplam Yazı : 1129
[ Göster ]
Yazılış Tarihi : 12.10.2007 02:33


BAĞDAT DEMİRYOLU PROJESİ

II. Abdülhamidin Bagdat Demiryolu Projesi, dünya çapinda basli basina bir hâdise teskil etmektedir. Bilindigi üzere Orta Asyadan beri Dogu`yu Bati`ya baglayan en önemli ticaret yollarindan biri ve baslicasi "Ipek Yolu" ve "Güneydogu Yolu" denen ve Cebelitarik`tan Afrika sahillerini katettikten sonra Ümit Burnu`ndan dolasarak Hindistan`a giden yol güzergâhidir.

Türkiye üzerinden ve Bagdat-Musul istikâmetinden Medine`ye varacak demiryolu güzergâhi ucuz ve rahat bir ulasim imkâni saglayacagi gibi, ticari hareketi artinci yeralti ve yerüstü zenginliklerinden istifade imkânini gelistirecekti. Bir yandan Musul-Bagdat-Medine fevkalâde imkânlarla merkeze baglanirken öte yandan Musul ve Suriye üzerinden Iran ve Pakistan`a ayrilacak hat. Orta Asya`ya kadar ulasma firsati temin edecekti.

Istanbul-Basra arasinda yaklasik 4 bin km`yi bulan bu proje o zamana kadar gerceklestirilen hemen bütün hatlardan daha büyük ve kapsamlidir. Chicago`dan Los Angeles`a giden Santa Fe hattindan (ki bu hat o tarihte 2246 km idi) ve Omaha`dan San Fransisco`ya giden Union Pasific Demiryolu`ndan daha uzundu.

PROJENIN GAYESI

II. Abdülhamid düsmanlarinin devamli ileri sürdükleri gibi bu projenin amaci halife lehine puan toplamak degildir. Bu projenin teknolojik, sanayi, ticari ve ulasim yönünden askeri ve stratejik açidan sayisiz faydasi vardir. Bundan dolayi hatiralarinda "Hicaz

Demiryolu insasi benim en eski hülyamdir. Bu yol devletimiz için sadece iktisadi bakimdan büyük fayda etmekle kalmayacak ayni zamanda oradaki kuvvetimizi saglamlastirmaya da yarayacagindan askeri bakimdan da gok ehemmiyetli olacaktir" diyen II. Abdülhamid isin fevkalâde suurundadir.(1)

E.M. Earle, kitabinda Sultan II. Abdülhamid`in Bagdat Demiryolu imtiyazini verirken "Aptal" olmadigi, ülkesinin çikarlarini gözettiginden bahisle sunlari yazar: "Sultan Hamid ne olursa olsun, hiçbir zaman aptal degildir. Bagdat Demiryolu imtiyazini verirken bu akilli ve ayni zamanda otokratin bir Alman tuzagina düsmüs oldugunu düsünmek saçmalik olur. Sultan Hamid`in vermek âdeti yoktu, vermekten kaçinmaz duruma düstügü zaman da daima kendisi ve devleti icin sonuna kadar kâr ettirecek seyler verirdi.(2)

Grey`in "Ben diplomasiyi ondan ögrendim"(3) dedigi bir diplomat olan II. Abdülhamid nasil aptal olur? Diger taraftan onu birçok yönlerden tenkit eden tarihci Y. Hikmet Bayur, Bagdat Demiryolu projesinin Türk mühendis, usta ve isçisinin yetismesine vesile oldugunu itiraf eder.

MALI KÜLFETI

Bahsedildigi kadar önemli ve uzun demiryolunun en çetin problemi o gün için devlete yükledigi agir mali yüktü. Ama sultanin dehasi onun da çaresini bulmustu. Müslümanlar arasi dayanismayi saglayacakti. Ama bu muazzam projenin onlara geregi gibi anlatilmasi icap ediyordu. Sultan, plânini 1900 yilinda açiklayinca gerekli paranin temini yollari arandi. Herkes fedakârlik edecekti.

Örnek olarak önce kendisi sahsi servetinden 2.5 milyon altin bagisladi. Sivil ve asker devlet memurlari ayliklarindan % 10 vereceklerdi. Bütün dünya Müslümanlarina yapilan çagri da semeresini verdi. Misir Hidiv`i, Iran Sah`i, Haydarabat Nizami,Okyanus adalarindaki Müslüman cemaat ve digerleri yardima kostular. Daha sonra Istiklâl Savasimizda da yardimimiza kosacak olan Hintli Müslümanlar büyük fedakârlik yaparak gerekli paranin üçte birini karsiladilar. Yardim toplamak için hazine pulu ve Düyün-ü Umümiye kanali ile tahvil çikarildi.

BATILILAR BOS DURMUYOR

Ancak Orta Dogu`nun serveti rüyalarina giren ve bu servet için istahlanan Batililara karsi uyanik olmak gerekiyordu. Hem ihâleleri almak hem de firsattan istifade yagmalamaya çalisacak Haçli zihniyetli is adamlarini ilk is olarak Sultan Abdülhamid birbirine

düsürdü. Bir hattin ihâlesini birine veriyordu ardindan bir digerini devreye sokuyordu. Hat güzergâhinda çikarilacak tarihi ve arkeolojik eserlerin kaçirilmamasi için gerekli talimatlari da verdi. Ileride çok degerlenecek bu topraklarin elden çikmamasi için ve siyonistlerin eline geçmemesi için gerekli tedbirler alindi.

II. Abdülhamid Han hat boyu topraklari Memâliki Sahâne`den sayarak alinip satilmasina kesin yasak getirdi. Yabancilarin topraklarda bir hak iddia etmemeleri için gizlice bir antlasma yapti.

1904 yilina gelindiginde 4 yillik kisa bir dönem içinde 3.5 milyon altin toplanmisti. Daha sonra bu rakam 15 milyon altina çikti.

Bir yandan dünya pazarlarina girmemizi saglayan öte yandan demirçelik üretimini artiran bu muazzam proje tatbikat için 18 Mârt 1902 tarihinde Sultanin emri ile Anadolu Demiryollan Kumpanyasina verildi. Yabancilann her an bu güzel esere gölge dusürebilecegini hesaplayan Sultan, hatlari mümkün mertebe içeriden geçiriyordu.

Asker, köylü, isçi olanlar dahil hatta 6.000 kisi çalismaya basladi. Sonralari bu rakam 700.000`e ulasti. Isi bilen yabancilara kilometre basi 1 para verilerek isin çabuklastirilmasi saglaniyordu.

INGILIZLER DEVREDE

Bir taraftan umduklari neticeyi bulamayan ve Alman

rekâbetine karsi koyamayan Ingilizler, Irak ve Kuveyt petrol yataklarindan endise duyduklari için her firsatta kargasa çikarmayi ihmâl etmediler. Bu sebeple Balfour kabinesinde Demiryolu Sirketinden ayrildiklarini 1903`te resmen ilan ettiler. Demiryolu

1904`de Hardan`a, Beyrut`a 1905`te ise Hayfa`ya vardi. 1902`de Konya`yi ziyaret eden bir yabanci seyyah orada demiryolu sayesinde bir ziraat makineler sergisi açildigini, halka ucuz ve taksitle ziraat makineleri verildigini ve bunlarin tamiratinin da Eskisehir Demiryollarinda yapildigini kaydetmektedir. Abdürresit Ibrahim Efendi adinda bir Müslüman seyyah da 1912 yilina ait hatiratinda Hindistan, Türkistan, Çin, Japonya ve Rusya`yi bastan basa dolastigini ifade ederek: "Sultan`in adi anildiginda her ferdin hürmet gösterdigini ve Müslümanlarin Bagdat Demiryollari için gösterdikleri fevkalâde gayreti" dile getirmektedir.

Yol çok kisa bir zaman içerisinde yapilmasindan sonra (8 yil) 1908 yilinda tamamlandiginda Medine Gan`na yaklasinca Sultan Abdülhamid Han mukaddes beldeye olan hürmeti dolayisiyla o kisma özel ray dösenmesi ve 56 km`lik güzergâhta sessiz lokomotif çalistirilmasini emretmistir. Açilisin Sultanin tahta çikisinin yildönümüne rastlamasi için de özel bir gayret gösterilmistir. Açilistan 8 yil sonra 1916`da yillarca bir Arap Seyhi gibi yetistirilen Ingiliz casusu Lawrens`in tertibi ile ayaklanan Mekke Serifi Hüseyin`in baskaldirmaslyla Bagdat Demiryolu kundaklandi. Maalesef Serif yilda 40.000 sterlin için bize arka çevirmisti. Ürdün`deki Mani`dan Medine`ye 680 km kadar yolu Ingilizler bombaladilar. Ürdün kendi sinirlarindaki bu yolu günümüzde halen kullanmaktadir.

1938`de Kral Abdülaziz 50.000 Hicaz lirasi (yaklasik 350.000dolar) vaatte bulundu. Ama bir sey yapilamadi. 1946 ve 1955`de konu yine gündeme geldi. Ama bir faaliyet gösterilemedi. 1955`de 575.000 dolar ayrildi ise de insaat sirketi komünizm isnadi ile kabul edilemedi. 1972`de Suriye ve Ürdün kendi hatlarini kullandilar. Bagdat Demiryolu tamamlaninca toplam demiryollarimizin 1856`ya

oranla 10 kat uzadigi kaydedilmektedir. Sultan Abdülhamid Han bu proje tamamlandiginda eseri görmek için Hicaz`a gelecegini vaat etmis ancak mahut nifaklar ve ardi arkasi kesilmeyen hâdiseler sebebiyle buna firsat bulamamistir. 1888`de Macaristan`in, Istanbul ve Ankara`ya demiryollarinin bir parçasi olarak baglandigi proje muazzam faydalar saglamistir.

FAYDALARI

Bagdat Demiryollari için 1905 senesine kadar 205.456.975 kurus 29 para gelir saglandi ve 36.267.023 kurus 36 para gider kaydedildigi ifade edilmektedir.. (Bu miktarlarin günümüze göre degerleri hesaplanmalidir).

1907 tarihli Beyrut Salnamesi`ne göre toplam gelir 323.990.508 kurus 7 para ve toplam gider 143.162.576 kurustur.

Böylece net gelirin 180.827.931 kuru? 84 para oldugu anlasilmaktadir. Demiryollari sebebiyle Bati`ya olan ihracatimizin da arttigi bir vakiadir. 1888`de Almanya`ya yapilan ihracatimizm 2 milyon 300 bin mark`tan 1893`de bes yil içinde %700 oraninda artarak 16 Milyon 500 bin marka ulasmistir. 20. yüzylla girerken bu ihracat 28 milyon 900 bin mark ile rekor seviyeye çikiyordu. (4)

Bagdat Demiryolu Projesi binlerce yerlesim yerini gelistirdi.

Nüfuslann artmasina vesile oldu. Bagdat Demiryollannda kalan ray ve traversleri getirenlere Ingilizlerin agirliginca altin vaat ettikleri filmlere konu olmustur. Bugün geriye kalan Medine-i Münevvere bahçelerinde korkuluk olarak kullanilan ray parçalari, Ambariye Köprüsü Medine Istasyonu camisi ile kömürlü lokomotif ve ahsap vagonlardir.

Bütün dünya Müslümanlarinin zengini ve fakiri ile imkânin ölçüsünde destekledikleri hat umulanin üstünde bir performansla kisa sürede bitirildi.

Hattin amaçlari söyle özetlenebilir:

a) Hacci kolayilstirmak ehl-i Islâm`m kemali sürat ve sihhatle ifal farizâi hacci serif edebilmeleri.

b) Yabanci saldirisi vukuunda kutsal mahalleri korumak, bir düsmani hariciye karsi merkezi hilâfeti seniyyeden asker yetistirilmesi maksadi âli ve dindarânesinin gerçeklestirilmesi "Ingilizlerin Süveys`i kapatip bölgeye saldirmalari halinde Osmanli Devleti zamaninda müdahale edememesi endisesi vardi. Bu arada hatta yabanci müdahalesine engel olmak için hükümet, hattin etrafinda Osmanli tebasi olmayanlarin hiçbir sekilde maden isletmek, ocak açmak, ziraat yapmak veya mesken insa edip ikâmet etmek hakkina sahip olmadiklarini ilan etmistir."

c) Demiryolu tasimacilik için kullanilirken bölgeye gelen haci, tüccar ve diger ziyaretçiler artacaktir. Bunun saglayacagi yarar hattin ziraat ve sebzecilige verecegi hizmetin yaninda az kalir.

d) Tebük-Medine arasi tahil ve sebze meyve tanmina elverislidir. Halbuki ulasim güçlügü nedeniyle ürün pazara ulastirilamadan tarlada çürümektedir. Hatta ucuza tasinacak ürünler topraktan alinan geliri artirir. Öte yandan demiryolu ile medeniyet götürülecek yerlerden insanlarin egitim ve ögretim alip insanca yasamalarinda yardimci olacaktir.

Devlet din bilgileri vermek üzere ilk ve ortaokullar açabilecektir.

e) Demiryolu ile gelenlere hizmet satabilecek halk gelirini artirma imkâni bulabilecegi gibi Kurban Bayrami münasebeti ile küçük bas hayvan ticareti kolaylasacakti.

Ingilizlerin büyük bir endise ile basindan sonuna kadar izledikleri hat, bitiminde II. Abdülhamid`in nüfuzuna dünya Müslümanlan nezdinde büyük katkida bulunmus, Ingiliz sömürüsündeki Müslümanlar Halifeye minnet ve sükran duygularini gönderdikleri mektuplar, telgraflar, yazdiklari siirlerle ifade etmislerdi.

Ve....

Cennetmekân Abdülhamid Han Hazretlerinin devri, çileler, entrikalar, oyunlarla dolu aydinlarimizin (!) gaflet içinde bogulduklari bir devirdir. Kendisinin düsmanlarinin tasdiki ile dahi bu kadar firâseti açik, siyasi bir dâhi olmasina ragmen Devleti Aliyye-i Osmaniyenin çöküsüne mâni olamamistir. Devrinde

ve devrinden sonra da anlasilamamis, talihsiz bir gönül sultanidir.

Kendisini sevmeyenler bile onun açtigi okullarda yetismislerdir.

Birlik, beraberlik adina ta o günlerde yapilgimiz kanal açma, yollar yapma ve demiryollari döseme gibi çagrilarimiz bugün âdetâ unutulmustur. Eserler yok olma tehlikesi ile karsi karsiyadir. Biz bunu Novaybe (Misir), Akabe (Ürdün),Maan, Tebük ve Medine hac seyahâtlerimizde defalarca gördük.

Tebük-Bagdat, Tebük-Maan, Amman, Suriye seyahâtlerimizde içimiz burkula burkula hazin seyirlerle dolu yolculuklarimiz oldu, Ürdünlü kaptanimiz bize bu yollari hüzünle anlatti. Çaresizlik içinde kivrandik durduk. Yollarda raylar sökülmüs, ray hatlari halen hizmet edecek durumda, fakat isleri tas toprak dolu.

Bugünkü durum: Telefon direkleri sehir merkezierinde kerevet haline gelmis, tastan yapilmis bos istasyon binalari dimdik ayakta, bazi yerlerde demiryollari üzerine asfalt dökülmüs, vagon garajlari,

otobüs garajiari haline getirilmis, parçalanmis tahta vagonlar, camiye çok yakin olmasina ragmen musluklari çalinmis, kapilan parçalanmis, paslanmis abdesthaneler...

Modern sistem trenleri tasiyacak kadar ayakta olan o yollara bugün ne kadar çok ihtiyacimiz var. Bu yollarin önemi o gün anlasilmadi ama keske bugün anlasilabilse... Bizim Osmanli torunu oldugumuzu anlayan orta yasli bir Arabin defalarca sarilip aglamasi bende bugünkü gibi hâlâ simsicak ve bir hicrandir. Ve sanki bana "O gün öyle olsa bile yarinlar öyle olmayacak" der gibiydi. Kardeslik ruhuyla dopdolu, yarinlarin bizim oldugunu ifade edisini gözyaslarinin damlalarinda okudum.

Allah o günlerimizi geciktirmesin. Âmin.



[1] [2]
Arkadas.Com forum kuralları için tıklayın...           
 
KAPAT

Sınırsız Kullan